پاره ای از زیباتریننقاشی ها ، ریشه درمکتب هراتدارند که بطور کامل با حمایتشاهزاده های تیموری در شهرهراتشکل گرفت و استاد بزرگ نقاشی یعنیکمال الدین بهزادبرخاسته از چنین مکتبی است .
خطوط زیبای فارسی نظیرخط نستعلیقدر دوره جانشینان تیمور شکل گرفتو آخرین مراحل تکاملی اش را در این دوره طی نمود .
پاره ای از زیباترینآثار معماری ایرانی در این دوره به وجود آمد که از آن جمله می توان بهمسجد گوهرشاددر شهرمشهدو در کنار بارگاهامام رضا علیهالسلاماشاره نمود . این مسجدکه با حمایت گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری ساخته شده است ، یکی از درخشان ترین آثارمعماری ایرانی است . در گوشه ای کتیبه های این مسجد و در سمتایوان مقصورهآن ، کتیبه ای ازبایسنقر میرزااز شاهزادگان تیموری وجوددارد که خود از خطاطان بزرگ عصر خویش بود .
میراث تیموریان در اختیارصفویه :
معماری صفوی و یا نقاشی و خطاطی آنها ، کاملا ادامه میراثی است کهازتیموریانبرجای ماند . خصوصا که صفویه با حمایت گسترده خویش ، این میراث رادرخشان تر نموده ، باعث رشد و گسترش آن گشتند .
یکصد و پنجاه سالتهاجم:
این مدت از فاجعه تهاجمچنگیزتا یورشهای مصیبت بار تیمور, تقریباًیکصد و پنجاه سال به طول انجامید. سپس در پایان یک سده دیگر که از پایان حیات تیمورمی گذشت, ایران واپسین دوران ملوک الطوایفی ( یا حکومت های کوچک محلی ) خود را پشتسر گذاشت و وارد دوره صفوی شد که مورخان جدید, غالباً آن را اعتلای ایران به مرحلهدولت ملی خوانده اند .
فاجعه چنگیز در قلمرو پارسی زبانان, عاقبت بهماوراءالنهر محدود شده امّا شگفت آنکه, فاجعه غمبار تیمور از همان ماوراءالنهر آغازشد . چرا که دولت خونین تیمور, از میان ویرانه های دولت های بجای مانده از حملهچنگیز شکل گرفت .
مضاف بر اینکه در مدت فرمانروایی تیمور و سپس در دورانبعد از او , سراسر ایران زمین, از خراسان تامازنداران و فارس و آذربایجان عرضه تاخت و تاز ترکمانانآسیای صغیرو ترکانآسیای میانهشد.